BEMIDDELING

"Conflict is inevitable, combat is optional." ~ Max Lucado

MAKE A DIFFERENCE

"Als het praten ophoudt, kan het gesprek beginnen." ~ Cees Buddingh

Make A difference biedt bemiddeling aan in familiale zaken.  

Bemiddeling kan bijvoorbeeld wonderen doen bij/voor : 

  • een moeilijke partnerrelatie : willen we scheiden of samen blijven en hoe? = relatiebemiddeling 
  • koppels die willen scheiden en afspraken moeten maken = (echt)scheidingsbemiddeling  
    • afspraken i.k.v. een echtscheiding door onderlinge toestemming
    • afspraken m.b.t. de kinderen d.m.v. een ouderschapsovereenkomst 
  • (ex-)partners die voor, tijdens of na (echt)scheiding afspraken willen maken of aanpassen over de kinderen en/of de communicatie als ouders willen bevorderen = ouderschapsbemiddeling 
  • conflicten tussen (ex-)partners 
  • conflicten in nieuw samengestelde gezinnen 
  • conflicten tussen ouders, grootouders en kinderen
  • conflicten in of voorafgaand aan erfeniskwesties 
  • conflicten binnen een familie over verschillende generaties heen, bijvoorbeeld m.b.t. een erfenis, in een familiebedrijf, … 
  • conflicten m.b.t. de zorg voor een familielid 
  • conflicten in een vriendschaps-, buren- of andere relatie 
  • mensen die een conflict voor willen zijn door een begeleide communicatie op te starten 

Je kan bij make A difference ook terecht voor gesprekken met kinderen die via deze weg rechtstreeks een stem krijgen in het kader van een bemiddeling

Wat is “een conflict”? Een conflict is een situatie waarin twee of meer partijen methodes hanteren, doelen nastreven of waarden aanhangen die, daadwerkelijk of in de perceptie van een partij, onverenigbaar zijn. Minstens één partij vindt dat een/de andere partij haar dwarsboomt of ergert.

De aanpak is niet terug te brengen tot één benadering van bemiddelingsprocessen. Het is een combinatie van verschillende respectvolle benaderingen teneinde het bemiddelingsproces te optimaliseren. Bemiddeling is maatwerk.

De bemiddeling wordt in elke stap van het proces ondersteund door een bemiddelaar met meer dan 25 jaar ervaring als juriste, in het begeleiden van/naar een constructieve communicatie en als oplossingsgericht coach. Bij make A difference gaan een menselijke én juridisch correcte aanpak hand in hand en dat maakt een verschil!

BEMIDDELING

"Vind de eenvoud in de wanorde, vind de harmonie in de tweedracht, te midden van de moeilijkheid schuilt de mogelijkheid." ~ Albert Einstein

Bemiddeling is een communicatieproces waar partijen die een conflict hebben vrijwillig instappen om dit conflict zélf op te lossen. Partijen kennen hun conflictsituatie tot in detail, wie is er beter geplaatst om er een duurzame oplossing voor te vinden? 

In tegenstelling tot een gerechtelijke procedure, die partijen veelal een lange, trage en kostelijke strijd oplevert waarbij zij de beslissingsmacht uit handen geven aan een rechter die de concrete situatie veel minder kent maar er noodgedwongen en ongetwijfeld naar best vermogen over moet en zal beslissen, biedt bemiddeling de partijen autonomie. Zij houden de touwtjes zelf in handen wat betreft het tempo, de duurtijd, de kostprijs maar vooral de uitkomst van het conflict. Een definitieve breuk kan vaak vermeden worden. 

De gesprekken zijn vertrouwelijk, voor alle partijen én voor de bemiddelaar die een beroepsgeheim heeft. Er kan in alle eerlijkheid en openheid gesproken worden. Iedere betrokken partij kan op elk moment de bemiddeling beëindigen. 

Al deze aspecten zijn belangrijk om tot een conflictoplossing te komen. Zeker in familiale zaken zijn ze van onschatbare waarde voor de conflicterende partijen, maar ook voor hun directe en soms verdere omgeving. Een voorbeeld : liever dan “het uit te vechten voor de rechtbank”, is het bij een echtscheiding voor de kinderen uitermate belangrijk dat hun ouders in gesprek gaan en het verdere ouderschap optimaal herorganiseren mét oog voor hun noden. 

Bemiddeling kan op elk moment opgestart worden mits alle betrokkenen dit wensen. Om een dreigend conflict aan te pakken, om een bestaand conflict niet verder te laten escaleren, om een gerechtelijke procedure te vermijden of deze “on hold” te zetten en bemiddeling een kans te geven, om blijvende discussies na een procedure te bespreken, … Niet ieder conflict is vatbaar voor een gerechtelijke procedure, simpelweg omdat niet alles gereglementeerd is, zoals onderlinge relaties, afwijkende visies, ... Dat wil niet zeggen dat er niets te bespreken is of opgelost kan worden. 

Bemiddeling heeft tal van voordelen

ERKENDE BEMIDDELAAR

"Peace is not the absence of conflict, but the ability to cope with it." ~ Mahatma Gandhi

De erkende bemiddelaar faciliteert de communicatie, overwaakt het proces en de efficiëntie ervan, overwaakt het evenwicht tussen partijen en maakt het conflict bespreekbaar.  

De bemiddelaar is onafhankelijk en neutraal, haar engagement is gelijkwaardig voor iedere partij, dit wordt “meerzijdige partijdigheid” genoemd. De bemiddelaar biedt partijen de kans om evenwaardig deel te nemen aan een respectvol proces. Ieders mening telt zodat alle partijen zich in hun belangen en wensen gehoord voelen.  

De bemiddelaar velt geen oordeel, heeft geen beslissingsmacht en reikt zelf geen oplossingen aan. Partijen komen tijdens het proces zélf tot oplossingen waarin ze zich kunnen vinden.  

Over de jarenlange relevante ervaring van de bemiddelaar en haar passie om mensen (terug) met elkaar in verbinding te brengen, vind je meer onder personalia.

BEMIDDELINGSPROCES

"When we respond with dialogue, rather than react, and when we engage in a debate, we are free to truly identify issues, explore options for resolution, and finally create a peaceful, mutually acceptable outcome." ~ Viktor E. Frankl

De gezamenlijke gesprekken starten met een intakegesprek. We maken kennis, bespreken wat bemiddeling inhoudt en welke werkwijze we hanteren. We creëren een veilige omgeving door o.a. afspraken te maken over vertrouwelijkheid, respect en gelijkwaardigheid. Iedere partij licht het conflict kort toe zodat we het voorwerp van de bemiddeling kunnen definiëren. Dit voorwerp en de samenwerkingsafspraken leggen we vast in een bemiddelingsprotocol dat alle partijen en de bemiddelaar ondertekenen.  

Daarna zetten we de gesprekken verder, in principe en steeds grotendeels gezamenlijk. Het conflict benaderen we met een intermenselijke relationele aanpak. We kijken welke belangen er schuilen achter de standpunten die partijen innemen. Zo plaatsen partijen zelf de fundamenten waarop hun oplossing/akkoord zal steunen. Een stevige basis want alles werd benoemd en besproken. Partijen hebben geluisterd en werden gehoord. De oplossing/het akkoord wordt “gedragen” want als luisteren om te reageren overgaat in luisteren om te begrijpen, ontstaat er echte verbinding.  

De betrachting is eerder een consensus dan een compromis. Een win-win situatie voor alle partijen!

Het aantal gesprekken hangt af van de escalatiegraad van het conflict en de omvang van de te bespreken aspecten. 

Desgewenst kunnen de gesprekken doorgaan in aanwezigheid van de respectievelijke advocaten/adviseurs. 

Indien aangewezen, kunnen we samenwerken met of verwijzen naar een notaris, advocaat, (kinder)psycholoog, bedrijfsrevisor of andere professionele partner. 

AKKOORD

"A good settlement is better than a good lawsuit." ~ Abraham Lincoln

Indien partijen tot een akkoord komen, zijn deze zélf gemaakte afspraken, in tegenstelling tot een opgelegd vonnis, gemakkelijker aanvaardbaar voor partijen en bijgevolg duurzamer. De inhoud wordt door henzelf gedragen en veelal vlotter uitgevoerd.

Vaak is het gewenst of nodig om de afspraken op papier te zetten. De bemiddelaar kan de afspraken vastleggen in een overeenkomst die partijen ondertekenen, het bemiddelingsakkoord. Eigenlijk is dit “een vonnis waarbij partijen zélf de pen vasthielden”, hierin begeleid door een bemiddelaar met een ruime juridische bagage en een sterk getrainde juridische reflex die in alle gesprekken betrokken was, zo gaat er geen informatie verloren er wordt er niets verkeerd geïnterpreteerd.

Als juriste is de bemiddelaar bij make A difference expert in het opmaken van overeenkomsten. Zij heeft de kennis en de drive om exact te verwoorden wat partijen bedoelen, verkeerde interpretaties uit te sluiten en de inhoud van de overeenkomst juridisch correct en volledig sluitend te maken.

De homologatie door de rechtbank van een bemiddelingsakkoord kan en moet soms, bijvoorbeeld om een echtscheiding te bekomen. Zo  wordt het akkoord uitvoerbaar, de afspraken worden afdwingbaar, zoals bij een vonnis.

KINDEREN IN BEMIDDELING

"Kinderen ontwikkelen hoe dan ook. Het gebeurt gewoon. Het is aan ons om daar de beste omstandigheden voor te creëren." ~ Binu Singh

Wanneer ouders uit elkaar gaan of een conflict hebben, is dit voor een kind een erg stresserende en verdrietige ervaring. Een kind heeft in het kader van een echtscheiding/conflict vaak nood aan extra duiding en ondersteuning en wil graag een stem hebben in het bemiddelingsproces. Geen beslissende stem, een kind wil niet moeten kiezen, het wil wél dat er ook rekening gehouden wordt met diens belangen en behoeften.

Net op dat moment slorpt het conflict de aandacht van de ouders vaak volledig op. Ze zijn vooral bezig met hún belangen, behoeften, verdriet, boosheid, onzekerheden, … Het kan gebeuren dat ze hun gemeenschappelijke belang, het welzijn van de kinderen, dan uit het oog verliezen.

De bemiddelaar tracht ervoor te zorgen dat ieder kind van bij het begin een stem heeft in de bemiddeling. In eerste instantie via de ouders doch indien blijkt dat dit niet lukt of volstaat, kan, met akkoord van de ouders, een rechtstreeks gesprek tussen kind en bemiddelaar een oplossing bieden. De bemiddelaar volgde hiervoor bijkomend opleiding.

Een kind durft uit loyauteit t.a.v. de ouders of uit vrees om één van hen te kwetsen, niet altijd te vertellen over diens gevoelens en noden. Het is soms eenvoudiger om dit aan een derde, de bemiddelaar, te vertellen. Het kind beslist zelf wat er van dit gesprek met de ouders mag besproken worden en krijgt op deze wijze een stem in de bemiddeling. Het feit dat ouders voor bemiddeling kiezen, betekent voor een kind vaak al veel. Dat er in de bemiddeling ook écht naar hem/haar geluisterd wordt, maakt een wereld van verschil.

Indien een partij, of de bemiddelaar zelf, het in een concreet bemiddelingsproces niet aangewezen vindt dat de bemiddelaar dit gesprek zelf voert, dan doen we beroep op een andere deskundige. Dit kan bijvoorbeeld een (kinder)psycholoog zijn of een collega-bemiddelaar.

ENKELE JURIDISCHE TERMEN

Every great and deep difficulty bears in itself its own solution. It forces us to change our thinking in order to find it. ~ Niels Bohr

ERKENDE BEMIDDELAAR - Een erkende bemiddelaar heeft, naast een doorgedreven basisopleiding (jurist, psycholoog,  …) én ervaring, een specifieke opleiding tot bemiddelaar gevolgd. Een basisopleiding bemiddeling, waarna een specialisatie, i.c. bemiddeling in familiale zaken. Enkel dan, en mits de vervulling van bijkomende voorwaarden, kan een bemiddelaar erkend worden door de Federale Bemiddelingscommissie. Een erkende bemiddelaar is onderworpen aan een deontologische code en is verplicht om jaarlijks bijkomende vorming te volgen. Dit zijn wettelijke bepalingen. Het geheel vormt een garantie qua werkwijze en professionaliteit

Enkel een erkende bemiddelaar kan een akkoord laten homologeren door de rechtbank. Zo  wordt het akkoord uitvoerbaar, de afspraken worden afdwingbaar, zoals bij een vonnis. 

BEMIDDELINGSPROTOCOL - Een bemiddelingsprotocol is wettelijk verplicht én een belangrijk document dat alle partijen en de bemiddelaar bij de start van de bemiddeling ondertekenen. Het bevat het voorwerp en de samenwerkingsafspraken van de bemiddeling (o.a. vrijwilligheid, vertrouwelijkheid, onpartijdigheid, vergoeding en betalingsmodaliteiten, …) , de “spelregels”. Indien er reeds een gerechtelijke procedure hangende is, heeft dit protocol ook impact op de lopende verjaringstermijn.

HOMOLOGATIE DOOR DE RECHTBANK - Indien partijen tot een akkoord komen mits tussenkomst van een erkende bemiddelaar,  kunnen zij dit akkoord laten homologeren, indien gewenst en/of indien juridisch noodzakelijk. In dit akkoord bepalen partijen de rechten die zij naar de toekomst onderling laten gelden en die de oplossing van het conflict vormen. 

Zo laten partijen de gemaakte afspraken, mits bepaalde wettelijke voorwaarden, uitvoerbaar maken. Dit wil zeggen dat de afspraken afdwingbaar  worden, voor mocht één van de partijen ze toch niet naleven. 

AANBOD

Quality is never an accident. It is always the result of an intelligent effort. ~ John Ruskin

Ben je betrokken in een familiaal of gelijkaardig conflict, is het moeilijk om dit onderling te bespreken, brengt dit onzekerheid, verdriet, boosheid en allerlei andere gevoelens met zich mee? Wil je deze situatie graag achter jou laten? Wil je evolueren naar een oplossing door middel van een eerlijk, constructief en respectvol communicatieproces? Wil je gehoord worden, mee bijdragen aan en mee beslissen over de oplossing en het belang van eventueel betrokken kinderen centraal stellen? Wil je van overleven in de huidige situatie naar ademruimte, rust, geluk, zekerheid, gemoedsrust, …? Wil je de nodige communicatievaardigheden en zelfredzaamheid ontwikkelen om na de bemiddeling, waar nodig, zelf in overleg te gaan in functie van gezamenlijk te nemen beslissingen? Dan stel ik mijn jarenlange ervaring en ruime kennis graag ter beschikking om jou en de andere betrokken partij(en) te begeleiden naar een oplossing die aan ieders behoeften en verlangens tegemoet komt. Jullie hebben mijn full commitmentAarzel niet om contact met mij op te nemen. I would love to make A difference! 

Ik nodig jou en de betrokken partij(en) uit om op deze webpagina in detail na te lezen wat bemiddeling inhoudt en hoe make A difference werkt. 

Als bemiddelaar ga ik in gesprek met alle actief betrokken partijen. Het all-in uurtarief bedraagt 80 euro per persoon en is vrijgesteld van BTW. We rekenen af per gesprek. Hetzelfde tarief geldt voor een gesprek met een kind/de kinderen in het kader van een bemiddeling. Indien er meer dan twee partijen zijn, bespreken we het tarief vooraf. Na 18u en in het weekend betalen jullie 5 euro extra per persoon en gesprek. Ik reken geen aparte administratiekosten (opstart dossier, brief, mail, kopie, telefoon, …), noch de tijd die ik besteed aan de voorbereiding en naverwerking van gesprekken. Zo houden jullie maximaal de controle over de kostprijs die in principe gelijk verdeeld wordt tussen partijen.

Een bemiddelingsgesprek duurt maximaal 2 uur, tenzij anders afgesproken. Een gesprek met een kind duurt in principe een uur.

Het aantal gesprekken hangt af van de escalatiegraad van het conflict en de omvang van de te bespreken aspecten. De bemiddelaar bewaakt bewust de efficiëntie van het bemiddelingsproces.

Indien er buiten de gesprekken nood is aan dossiergebonden opzoekingen of andere bijkomende prestaties, bespreken we dit vooraf. 

Wensen jullie het akkoord in een overeenkomst op te nemen, dan stel ik mijn juridische expertise ter beschikking om tot op maat gemaakte, correcte en sluitende bewoordingen te komen. De tijdsbesteding voor en de complexiteit van de opmaak van een overeenkomst varieert in functie van de inhoud en de omvang van het dossier. Eens ik jullie dossier voldoende ken, kan ik een inschatting maken van de, vooraf te bespreken, vergoeding voor de opmaak van een overeenkomst.

Eventuele verplaatsingskosten bespreken we vooraf.

Kortom, transparantie, duidelijkheid en maatwerk staan voorop.

Op het einde van de bemiddeling ontvang iedere partij een factuur.

Een rechtsbijstandsverzekering kan de kosten van de bemiddeling dekken. Het is aangeraden om de polis vooraf te consulteren.

Indien minstens één partij in aanmerking komt voor rechtsbijstand (“pro deo”), gelieve dit te melden bij het eerste contact.