FAQ

Every great and deep difficulty bears in itself its own solution. It forces us to change our thinking in order to find it. ~ Niels Bohr

BEMIDDELING

Ga je voor gelijk of ga je voor geluk?Mathilde Hol


Wat is een conflict?

Een conflict is een situatie waarin twee of meer partijen methodes hanteren, doelen nastreven of waarden aanhangen die, daadwerkelijk of in de perceptie van een partij, onverenigbaar zijn.
Minstens één partij vindt dat minstens één andere partij haar dwarsboomt of ergert.

Wat zijn de voordelen van bemiddeling?

Bemiddeling is een communicatieproces op maat van de partijen die een conflict hebben en die vrijwillig instappen om dit conflict zélf op te lossen. Jullie kennen de conflictsituatie tot in detail, wie is er beter geplaatst om er een duurzame oplossing voor te vinden?
Bemiddeling biedt autonomie. Jullie houden de touwtjes zelf in handen wat betreft het tempo, de duurtijd, de kostprijs maar vooral de uitkomst. Een definitieve breuk kan vaak vermeden worden. Dit in tegenstelling tot een gerechtelijke procedure die het conflict vaak aanwakkert en een lange, trage en kostelijke strijd oplevert waarbij jullie de beslissingsmacht uit handen geven aan een rechter. Deze kent de concrete situatie minder goed maar moet er noodgedwongen, naar best vermogen, over beslissen.
De gesprekken zijn vertrouwelijk, voor alle betrokken partijen én voor de bemiddelaar die een beroepsgeheim heeft. Je kan in alle eerlijkheid en openheid spreken.
Al deze aspecten zijn belangrijk om tot een conflictoplossing te komen. Zeker in familiale zaken zijn ze van onschatbare waarde voor jullie als conflicterende partijen maar ook voor jullie directe omgeving. Tijdens de bemiddeling kan een constructieve en respectvolle communicatie ontstaan om na de bemiddeling verder te zetten.
We kunnen het akkoord opnemen in een sluitend bemiddelingsakkoord. De homologatie van het bemiddelingsakkoord kan, en moet soms, gebeuren bij de rechtbank. Ik begeleid jullie hierbij.

Kan je voorbeelden geven van wat onder “familiale bemiddeling” valt?

Ik verdeel familiale bemiddeling veelal onder in relatiebemiddeling, (echt)scheidingsbemiddeling, ouderschapsbemiddeling en andere familiale bemiddeling. Bij de voorbeelden hierna doe ik dit niet.
Familiale bemiddeling kan o.a. wonderen doen bij/voor
- een moeilijke partnerrelatie : willen we scheiden of samen blijven en hoe?
- een echtscheiding door onderlinge toestemming
- een scheiding na feitelijke of wettelijk samenwoning
- (ex-)partners die voor/tijdens/na (echt)scheiding afspraken willen maken of aanpassen over kinderen
- (ex-)partners die de communicatie als ouders willen bevorderen
- conflicten tussen (ex-)partners
- conflicten in nieuw samengestelde gezinnen
- conflicten tussen ouders, grootouders en kinderen
- conflicten in of voorafgaand aan erfeniskwesties
- conflicten over verschillende generaties heen, bijvoorbeeld m.b.t. een erfenis, in een familiebedrijf, …
- conflicten m.b.t. de zorg voor een familielid
- conflicten in een vriendschaps-, buren- of andere relatie
- mensen die een conflict voor willen zijn door een begeleide communicatie op te starten

Wanneer kan een bemiddeling worden opgestart en wanneer stopt ze?

Een bemiddeling kan op elk moment opstarten mits alle betrokkenen dit wensen. Om een dreigend conflict aan te pakken, om een bestaand conflict niet verder te laten escaleren, om een gerechtelijke procedure te vermijden of deze “on hold” te zetten en bemiddeling een kans te geven, om blijvende discussies na een procedure te bespreken, … Niet ieder conflict is vatbaar voor een gerechtelijke procedure, simpelweg omdat niet alles gereglementeerd is, zoals onderlinge relaties, afwijkende visies, ... Dat wil niet zeggen dat er niets te bespreken is of opgelost kan worden.
Maar evengoed kan iedere betrokken partij de bemiddeling op elk moment beëindigen.
Indien de rechtbank de bemiddelaar aanstelde, krijg de rechter enkel bericht van de beëindiging, niet door wie of waarom.

Wat houdt een bemiddelingsproces in?

De gezamenlijke gesprekken starten met een intakegesprek. We maken kennis, bespreken de stand van zaken en welke mogelijke manieren van conflictoplossing er zijn, wat bemiddeling inhoudt en wat ieders verwachtingen zijn. We creëren een veilige omgeving door o.a. afspraken te maken over vertrouwelijkheid, respect en gelijkwaardigheid. Jullie lichten het conflict ieder kort toe zodat we het voorwerp van de bemiddeling kunnen definiëren. Dit voorwerp en de samenwerkingsafspraken leggen we vast in een bemiddelingsprotocol dat we allemaal ondertekenen. We bespreken ook het verdere plan van aanpak.
Daarna zetten we de gesprekken verder, in principe en steeds grotendeels gezamenlijk. We kijken welke belangen en behoeften er schuilen achter de standpunten die jullie innemen en hoe daaraan, en aan deze van de kinderen, tegemoet te komen. Zo plaatsen jullie zelf de fundamenten waarop het akkoord zal steunen. Een stevige basis want alles werd benoemd en besproken. Jullie hebben geluisterd en werden gehoord, zo kom je tot een gedragen akkoord.
De betrachting is eerder een consensus dan een compromis. Een win-win situatie voor alle partijen! Desgewenst kunnen de gesprekken doorgaan in aanwezigheid van de respectievelijke advocaten/adviseurs. Indien aangewezen/vereist, kunnen we samenwerken met of verwijzen naar een notaris, advocaat, (kinder)psycholoog, bedrijfsrevisor of andere professionele partner.

Hoe lang duurt een bemiddelingsproces gemiddeld?

Het aantal gesprekken hangt af van de escalatiegraad van het conflict, de omvang van de te bespreken aspecten en de bereidheid en medewerking van alle partijen. Bemiddeling is maatwerk!

Hoe lang duurt een bemiddelingsgesprek?

Een intakegesprek duurt gemiddeld 1,5 uur en maximaal 2 uur. Een bemiddelingsgesprek duurt maximaal 2 uur tenzij anders afgesproken.

Wat is een bemiddelingsprotocol?

Een bemiddelingsprotocol is een wettelijk verplicht document dat alle partijen en de bemiddelaar bij de start van de bemiddeling ondertekenen. Het bevat het voorwerp en de samenwerkingsafspraken van de bemiddeling (o.a. vrijwilligheid, vertrouwelijkheid, onpartijdigheid, vergoeding en betalingsmodaliteiten, …), de “spelregels”. Indien er reeds een gerechtelijke procedure hangende is, heeft dit protocol ook impact op de lopende verjaringstermijn.

Wat doet een erkende bemiddelaar en wanneer ben je erkend bemiddelaar?

Als erkende bemiddelaar faciliteer ik de communicatie, overwaak ik het proces en de efficiëntie ervan, overwaak ik het evenwicht tussen partijen en maak ik het conflict bespreekbaar.
Ik ben onafhankelijk en neutraal, mijn engagement is gelijkwaardig voor iedere partij en voor de kinderen, dit wordt “meerzijdige partijdigheid” genoemd. Ik bied iedere partij de kans om evenwaardig deel te nemen aan een respectvol proces. Ieders mening telt zodat alle partijen zich in hun belangen en wensen gehoord voelen.
Ik vel geen oordeel, heb geen beslissingsmacht en reik zelf geen oplossingen aan. Jullie komen tijdens de bemiddeling zélf tot oplossingen waarin jullie je kunnen vinden. Dat is de essentie van bemiddeling.
Een erkende bemiddelaar heeft, naast een doorgedreven basisopleiding (jurist, psycholoog, maatschappelijk werker, …) en ervaring, een specifieke opleiding tot bemiddelaar gevolgd. Een basisopleiding bemiddeling, waarna een specialisatie, i.c. bemiddeling in familiale zaken. Enkel dan, en mits de vervulling van bijkomende voorwaarden, kan een bemiddelaar erkend worden door de Federale Bemiddelingscommissie. Een erkende bemiddelaar is onderworpen aan een deontologische code en is verplicht om jaarlijks bijkomende vorming te volgen. Dit zijn wettelijke bepalingen. Het geheel vormt een garantie qua werkwijze en professionaliteit.
Enkel een erkende bemiddelaar kan een akkoord laten homologeren door de rechtbank.

Worden de kinderen tijdens een bemiddeling gehoord?

Kinderen krijgen steeds een stem in de bemiddeling. Geen beslissende stem, ze krijgen wel de kans om hun bezorgdheden mee te geven. Dit kan doordat ze met hun ouders in gesprek gaan, maar als dit moeilijk is, ze dit wensen en de ouders akkoord gaan, ga ik zelf met de kinderen in gesprek.

Wat is de meerwaarde van een bemiddeld akkoord?

De partijen zijn de kenners van de situatie en zijn hierdoor het best geplaatst om tot in detail een akkoord uit te werken.
Indien zij tot een akkoord komen, zijn deze zelfgemaakte afspraken, in tegenstelling tot een opgelegd vonnis, gemakkelijker aanvaardbaar voor partijen en bijgevolg duurzamer. De inhoud wordt door henzelf gedragen en veelal vlotter uitgevoerd.

Waarom zouden we het akkoord in een overeenkomst opnemen?

Vaak wensen de partijen de afspraken vast te leggen in een ondertekende overeenkomst. Soms is dit juridisch noodzakelijk, bijvoorbeeld in het kader van een echtscheiding. Dit bemiddelingsakkoord is eigenlijk “een vonnis waarbij jullie zélf de pen vasthielden”. Jullie bepalen daarin jullie onderlinge rechten naar de toekomst die de oplossing van het conflict vormen.

Waarom zouden we de overeenkomst laten homologeren door de rechtbank?

Indien jullie tot een overeenkomst komen mits tussenkomst van een erkende bemiddelaar, kunnen jullie deze laten homologeren omdat jullie dit wensen of omdat het juridisch noodzakelijk is. Om een echtscheiding te bekomen, moet de rechtbank bijvoorbeeld tussenkomen.
Zo laten jullie de gemaakte afspraken, mits bepaalde wettelijke voorwaarden, uitvoerbaar maken. Dit wil zeggen dat de afspraken afdwingbaar worden zoals bij een vonnis, voor mocht één van de partijen ze toch niet naleven.

Wat houdt het all-in uurtarief voor de gesprekken in?

Jullie betalen de tijd die we spenderen aan bemiddelingsgesprekken. De extra inspanningen die ik in functie van deze gesprekken doe, zijn inbegrepen behalve dossiergebonden opzoekingen of berekeningen of andere bijkomende prestaties en de redactie van overeenkomsten. Dus geen dossierkosten, geen administratiekosten, geen kosten per mail, brief, telefoon, geen kosten voor voorbereiding of verwerking van de gesprekken, hoewel deze wel gepresteerd worden. Zo houden jullie maximaal de controle over de kostprijs.
De kost van het intakegesprek is beperkt tot 1 uur, ongeacht de gespreksduur.

Wat zijn dossiergebonden opzoekingen of berekeningen of andere bijkomende prestaties?

Dossiergebonden opzoekingen zijn nodig wanneer elementen die niet frequent voorkomen, uitgeklaard moeten zijn om correct en geïnformeerd aan de slag te gaan in de gesprekken en/of een overeenkomst op te stellen. Een voorbeeld zijn internationale aspecten.
Dossiergebonden berekeningen zijn meer uitgebreide berekeningen concreet voor jullie dossier. Bijvoorbeeld wanneer jullie voor de berekening van de onderhoudsbijdrage voor de kinderen verschillende calculatoren naast elkaar willen leggen.
Andere dossiergebonden bijkomende prestaties zouden kunnen zijn het doornemen van een meer dan gebruikelijk aantal documenten om correct en geïnformeerd aan de slag te gaan in de gesprekken en/of een overeenkomst op te stellen. Enkele voorbeelden : het doornemen van niet één maar drie huwelijkscontracten, twee testamenten, vijf vastgoedaktes, buitenlandse vastgoedaktes, ...
We bespreken dergelijke kosten vooraf.

Wat kost het maken van een overeenkomst?

Voor de opmaak van een overeenkomst varieert de tijdsbesteding in functie van de inhoud, omvang en complexiteit van het dossier. Eens ik jullie dossier voldoende ken, kan ik een inschatting maken en bespreken we deze. Zo kennen jullie vooraf de precieze kost van een overeenkomst op maat.

Waarom werkt Make A Difference niet met pakketten?

Meer en meer bieden bemiddelaars en/of organisaties pakketten aan van aantal gespreksuren en types van overeenkomsten. Soms kan je zelfs een doe-het-zelf pakket aankopen waarbij je zelf een overeenkomst opmaakt.
Ik bied dit bewust niet aan. Bemiddeling is maatwerk. Iedere situatie is anders en krijgt bij mij een pakket op maat. Doe-het-zelvers? Ik raad jullie af om overeenkomsten met soms verstrekkende juridische, praktische en menselijke gevolgen zonder voldoende kennis van zaken op te stellen.

Rechtsbijstandsverzekering en rechtsbijstand (“pro deo”)

Een rechtsbijstandverzekering kan de kosten van een bemiddeling dekken. Daarvoor consulteer je best jouw polisvoorwaarden of jouw verzekeringsmakelaar.
Daarnaast bestaat een rechtsbijstandssysteem (“pro deo”) voor wie de kosten van een bemiddeling niet kan dragen. Dit wordt per partij bekeken. Indien je in aanmerking komt is er een extra formaliteit, namelijk een aanvraag doen via verzoekschrift bij het bevoegde bureau voor rechtsbijstand. Meer informatie : https://www.fbc-cfm.be/nl/inhoud/rechtsbijstand.

Kan ik na een bemiddeling bij jou voor coaching terecht?

Ik doe dit enkel als de bemiddeling volledig is afgerond en als alle conflictpartijen akkoord gaan. En, als het conflict nadien terug oplaait of er een aanpassing van de overeenkomst nodig is, kan ik niet meer als bemiddelaar voor jullie optreden.

Links

Er zijn veel interessante websites m.b.t. specifieke conflictsituaties. Deze worden echter niet steeds up-to-date gehouden. Ik verwijs er jullie dus niet graag naar zonder de nodige nuances mee te geven. Ook stuur ik jullie niet graag op pad met een reeks links zonder even mee te denken welke informatie van welke site jullie het beste zou kunnen helpen. Tijdens een bemiddeling komt dit aan bod en bezorg ik jullie informatie.
Heb je toch een vraag, neem gerust contact met me op.

Lectuur/ander ondersteunend materiaal

Er zijn heel veel interessante boeken die zinvol zijn voor mensen in conflictsituaties en/of in bemiddeling. Ook bestaan er interessante kinderboeken en spelletjes. Ik zou hier een lectuurlijst of ruimere lijst kunnen ter beschikking stellen maar doe dit bewust niet. Het geeft me het gevoel jullie onvoldoende te begeleiden want het aanbod is erg groot en waar zijn jullie naar op zoek? Misschien weten jullie het zelf nog niet zo goed. Tijdens een bemiddeling komt dit aan bod en bezorg ik jullie informatie.
Heb je toch een vraag, neem gerust contact met me op.

GESPREKKEN MET KINDEREN BIJ SCHEIDING

Als luisteren om te reageren overgaat in luisteren om te begrijpen, dan ontstaat er echte verbinding. ~ Anoniem


Wat bespreek/doe je met ons kind?

We maken kennis, ik leg mijn rol uit als bemiddelaar en waarom het belangrijk is dat het kind zijn/haar stem laat klinken. Ik vertel ook dat het kind zelf beslist wat er met de informatie gebeurt, daar komen we op het einde op terug.
We praten over het verleden, of het kind de scheiding zag aankomen, hoe de scheidingsmelding verliep, wat dit met het kind deed. We praten over het heden, hoe alles momenteel verloopt (het verblijf, de wissels, nieuwe huizen, nieuwe gezinsleden, flexibiliteit, noden, leuke zaken, minder leuke zaken) en hoe de relatie tussen en met beide ouders verloopt. En we praten over de toekomst, over wat er voor het kind gaat veranderen, wat het kind nodig heeft en belangrijk vindt, welke bezorgdheden het heeft en welke hulpbronnen het zou willen. Bij meerdere kinderen bespreken we wat het kind verkiest als de visies zouden verschillen.
Op het einde toets ik af hoe het gesprek was voor het kind. We overlopen wat er gezegd werd en wat er mee naar de ouders mag en onder welke vorm. Ik geef het kind mee dat het me steeds terug mag contacteren als het nog iets wilt vertellen of er zich een nieuwe situatie voordoet.
Sommige kinderen vertellen graag, anderen tekenen liever om er dan iets over te vertellen, of ze spelen met figuurtjes, voertuigen, diertjes en huisjes om te vertellen, zetten houten popjes om over het gezin te vertellen, gebruiken een teddybeer om zich gesteund te voelen (sommigen brengen zelf een knuffel mee), lezen eerst een boekje om dan over de eigen situatie te vertellen, … Mijn praktijk is een veilige en kindvriendelijke plaats waar het nodige materiaal aanwezig is. Ik leg ieder kind uit waarom ik veel noteer maar als een kind dit echt liever wilt, doen we het gesprek al wandelend. Een gesprek verloopt dus op maat van het kind.

Wil dat zeggen dat ons kind de regeling zelf mag kiezen?

Het kind geeft input zodat de ouders met deze informatie rekening kunnen houden om tot een voor iedereen aangename en haalbare regeling kunnen komen en zodat zij weten waarmee binnen die regeling rekening te houden. De ouders zijn dus degenen die beslissen in het belang van de kinderen.

Moet jij als bemiddelaar met ons kind in gesprek gaan?

Neen, dit is niet verplicht.
Sinds 8 april 2024 is er een nieuwe wet van kracht die de reeds bestaande visie en aanpak van make A difference versterkt : het belang van de kinderen moet bij een scheiding centraal staan en er is hier een actieve rol weggelegd voor de bemiddelaar die ouders bij een scheiding begeleidt.
De nieuwe wet bepaalt dat ouders in een overeenkomst tot echtscheiding door onderlinge toestemming voortaan verplicht moeten vermelden hoe ze bij de totstandkoming van de overeenkomst rekening hielden met de belangen van hun minderjarige kinderen : hun leeftijd, de nabijheid van school, hobby's en vrienden, eventuele specifieke noden, of ze betrokken werden, ... Ook andere bemiddelingsakkoorden, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, moeten vermelden dat de bemiddelaar de aandacht van de ouders vestigde op het belang van de kinderen. En het akkoord moet verduidelijken op welke wijze de ouders er rekening mee hielden. Wanneer de vermelding ontbreekt, kan de rechter om een aanvulling van het akkoord vragen.
Een gesprek tussen kinderen en een derde bij scheiding kan erg nuttig zijn, dat was reeds voor de wet zo en dit blijft zo. De wet heeft er niets over verplicht. Het is perfect mogelijk dat jullie als ouders voldoende informatie van jullie kind(eren) kregen om zijn/haar/hun belangen in de bemiddeling en bij het maken van afspraken te behartigen.

Kan dit gesprek ook bij de therapeut waar ons kind al gaat?

Dat kan, dit heeft voor- en nadelen. Het heeft het voordeel dat het kind deze persoon reeds kent, dat deze de nodige expertise heeft en vrijuit voor het kind kan spreken. We betrekken de therapeut dan in het bemiddelingsprotocol. Het heeft het nadeel dat het de therapeutische relatie kan verstoren. Dit bespreken we met de therapeut.
Ook dan betreft het een gesprek dat de therapeut specifiek met het kind aangaat i.f.v. de bemiddeling. Het is niet de therapeut die diens eigen mening geeft.

Vanaf welke leeftijd ga je in gesprek met kinderen?

Het ontwikkelingsniveau van het kind is hierbij bepalend en dat bespreek ik vooraf met de ouders. Meestal ga ik niet in gesprek met kinderen onder de zes jaar. Is dit nodig dan zoeken we een kinderpsycholoog of een speltherapeut.
Evengoed ga ik in gesprek met volwassen kinderen, bijvoorbeeld om te bekijken wat hun visie is i.f.v. de kleinkinderen van de partners die gaan scheiden.

Ben jij nog wel onpartijdig na zo’n gesprek?

Indien een partij of ikzelf het in een concreet bemiddelingsproces niet aangewezen vindt dat ik als bemiddelaar dit gesprek zelf voer, dan doen we beroep op een andere deskundige. Dit kan bijvoorbeeld een (kinder)psycholoog zijn of een collega-bemiddelaar.

Hoe lang duurt een gesprek met een kind?

De meeste gesprekken met kinderen duren ongeveer een uur.

Kunnen onze kinderen samen op gesprek komen?

Het is best om met ieder kind apart in gesprek te gaan. Kinderen willen erg loyaal zijn naar hun ouders toe maar zijn dit onderling ook. Ze nemen snel elkaars visies over. Maar als de kinderen eerst tesamen eens willen langskomen om kennis te maken en zich beter te voelen bij een individueel gesprek, dan is dit uiteraard mogelijk.

Wat is onze rol als ouders bij zo’n gesprek?

Jullie beslissen of dit gesprek kan plaatsvinden en we bereiden dit per kind samen voor. Ik leg jullie uit wat het gesprek inhoudt. Jullie vertellen me over het kind, hoe de scheidingsmelding verliep (als dat al niet eerder aan bod kwam), wat er volgens jullie goed loopt, waar het kind het moeilijk mee heeft, … Zo kan ik geïnformeerd met jullie kind in gesprek gaan.
We spreken af wat er met de informatie uit het gesprek zal gebeuren in het kader van de bemiddeling. Als er geen engagement is om ermee aan de slag te gaan, heeft het gesprek geen zin, meer nog, dat is nefast voor het kind. En we spreken af wat er met de informatie uit het gesprek (wel en niet) gebeurt naar het kind toe.
Jullie bereiden het kind voor op het gesprek door al wat over mij te vertellen, eens naar mijn website te kijken, … Jullie kunnen het (jonge) kind iets laten meebrengen (knuffel, belangrijk item, …). Ik kan als start dan inpikken op wat het kind al weet of wat het bijheeft.
Na het gesprek geef ik jullie feedback over het gesprek in de mate dat het kind dit wenst. Dit is de perceptie van het kind, niet de mijne. We proberen de feedback samen te begrijpen, reden waarom ik deze zo concreet mogelijk tracht te maken en te kaderen in de leefwereld van kinderen van die leeftijd.
We bespreken wat het verhaal met jullie doet : inhoudelijk, emotioneel en relationeel tussen jullie als ouders, naar het kind en naar mij als bemiddelaar. En we gaan ermee aan de slag.

Links

Er zijn interessante websites voor kinderen bij scheiding. De inhoud verschilt i.f.v. de reden van consultatie en de leeftijd van de kinderen. Daarom denk ik graag even mee welke informatie van welke site jullie kind het beste zou kunnen helpen. Dit komt ook aan bod tijdens een bemiddeling. Heb je toch een vraag, neem gerust contact met me op.

Lectuur/ander ondersteunend materiaal

Er zijn prachtige kinderboeken m.b.t. kinderen en scheiding in heel uiteenlopende situaties. Er bestaan ook specifieke spellen voor. Ik zou hier een lectuurlijst of ruimere lijst kunnen ter beschikking stellen maar doe dit bewust niet. Liever begeleid ik jullie binnen het grote aanbod. Dit komt ook aan bod tijdens een bemiddeling.
Heb je toch een vraag, neem gerust contact met me op.

COACHING

Whatever the mind can conceive and believe, it can achieve. ~ Napoleon Hill


Wat zijn de voordelen van oplossingsgerichte coaching?

Oplossingsgerichte coaching betreft een gestructureerd, doelgericht en toekomstgericht proces. We vertrekken in het hier en nu en focussen op de toekomst, op de oplossing, eerder dan op het verleden en het ongewenste. Het verleden, vastgeroeste gewoontes, … leren ons veel. We gaan er niet aan voorbij, enige analyse is zinvol maar niet het doel op zich.
Het stellen van oplossingsgerichte vragen heeft vaak een krachtig effect. Je komt daarmee dichter bij de verlangens van mensen uit. De vragen stimuleren om de aandacht niet te laten gaan naar wat niet kan maar net naar daar waar er wel mogelijkheden zijn. Zo komen er oplossingen binnen bereik. Het prettige is dat je zo zelf tot oplossingen kan komen, die passen want jij kent de situatie het best en waar je gemotiveerd voor bent.
Veelal zijn er zo minder gesprekken nodig en zijn deze lichter.
Maar … we stappen niet in de valkuil van oplossingsgericht denken, namelijk het risico om te snel naar de oplossing te willen gaan. We negeren het probleem niet, we gaan er niet geheel aan voorbij en gebruiken daarvoor extra tools.
Oplossingsgerichte coaching leidt veelal tot verandering, maar evengoed kan je tot de vaststelling komen dat het (grotendeels) goed loopt zoals het nu is. Onderweg kom je vaak tot veel ruimere inzichten dan je durfde hopen.

Hoe lang duurt een gemiddeld coachingstraject?

Het aantal gesprekken hangt af van de omvang van de coachvra(a)g(en), het doel dat je wenst te bereiken, hoe het groeiproces daarnaartoe verloopt en jouw bereidheid om er actief aan te werken.
Je beslist telkens zelf of je nog verdere begeleiding wenst en je bepaalt zelf het tempo. Coaching is maatwerk!

Wat doet de coach?

De coach is een tijdelijke metgezel die vanuit verbondenheid en evenwaardigheid jouw proces begeleidt. Zij zorgt voor een veilige omgeving zodat je in alle openheid en vrijheid kan nadenken en spreken. Zij begeleidt jou, stelt de juiste vragen zodat jouw unieke vaardigheden, talenten en kennis jou helpen om een antwoord op jou coachvraag te vinden. Onderweg reikt ze jou de nodige handvaten aan en naar de toekomst een denkwijze die je steeds kan hergebruiken.

Wat is een gecertificeerd coach?

Ik deed in mijn carrière veel ervaringen op als coach maar niet als hoofdtaak. Daarom koos ik nadien alsnog voor een opleiding tot gecertificeerd professioneel oplossingsgericht coach, hoewel een coach geen gereglementeerd beroep heeft en ik evengoed zonder deze certificatie had kunnen coachen.
Vaak heeft een coachingstraject een intensief transformatieproces tot gevolg. Om dit proces correct, respectvol, zonder beïnvloeding en kwaliteitsvol te begeleiden is m.i. aanleg én opleiding én training én ervaring vereist.

Kan je voorbeelden geven van thema’s waarbij oplossingsgerichte coaching zinvol kan zijn?

Oplossingsgerichte coaching is een sterke methode die m.b.t. uiteenlopende thema’s effectief is :
zelfvertrouwen, beslissingen nemen, grenzen stellen, doelen bepalen, doelen realiseren, persoonlijke ontwikkeling, het leven in eigen handen nemen of er een nieuwe positieve invulling aan geven, patronen doorbreken, perfectionisme, blijvende verandering realiseren, je niet goed in je vel voelen, stress, sociale vaardigheden, communicatiemoeilijkheden, relatie- of gezinsproblemen, echtscheiding, work-life balans, loopbaanontwikkeling, omgaan met arbeidsongeschiktheid of ziekte, terug actiever worden na een burn-out of na ziekte, … Als coach overwaak ik de grens met therapie. Is er een ander type van begeleiding vereist, dan gaan we daar samen naar op zoek.
Ik heb heel wat kennis en ervaring als bemiddelaar in familiale zaken. Daardoor is er een kruisbestuiving met individuele coaching en bied ik ook specifiek scheidingscoaching aan en coaching met het oog op conflicthantering. Dit kan in overleg met eventuele andere professioneel betrokkenen.
Make A difference biedt geen loopbaancoaching met loopbaancheques aan. Ben je specifiek daar naar op zoek, dan kan ik Make me Fly warm aanbevelen.

Wat houdt het all-in uurtarief in?

Je betaalt de inspanningen die ik lever tijdens de coachgesprekken. De extra inspanningen die ik in functie van deze gesprekken doe, zijn inbegrepen. Dus geen dossierkosten, geen administratiekosten, geen kosten voor voorbereiding of verwerking van de gesprekken, hoewel deze wel gepresteerd worden. Je houdt zo maximaal de controle over de kostprijs.

Kan ik tijdens of na een coaching bij jou voor bemiddeling terecht?

Neen. Als ik één van de partijen bij een bemiddeling al goed ken, kan ik geen onpartijdigheid meer waarborgen.

Lectuur/ander ondersteunend materiaal

Er zijn heel veel interessante boeken m.b.t. (oplossingsgerichte) coaching en conflicthantering. . Ook bestaat er ander ondersteunend materiaal om mee aan de slag te gaan. Ik zou hier een lectuurlijst of ruimere lijst kunnen ter beschikking stellen maar doe dit bewust niet. Het geeft me het gevoel jou onvoldoende te begeleiden want het aanbod is erg groot en waar ben jij naar op zoek? Misschien weet je het zelf nog niet zo goed. Tijdens een coaching komt dit desgewenst aan bod.
Heb je toch een vraag, neem gerust contact met me op.

ASMIN

If not enough people doubt you, you’re not making a difference. ~ Seth Godin


Waarom doe jij dit?

Wat dacht je? To make A difference. Om dat ene kleine radertje te zijn dat mee een verschil maakt.

Wat zijn jouw stokpaardjes?

Als bemiddelaar is dit ongetwijfeld terug verbinding creëren tussen mensen zodat er een switch komt in hun houding t.a.v. elkaar en de situatie, het belang van kinderen centraal stellen en een clausule in een overeenkomst kneden totdat ze precies weergeeft wat bedoeld wordt en ze volledig sluitend is.
Als gesprekpartner van kinderen bij scheiding zit ik op mijn stokpaardje. Dat aan kinderen kunnen bieden en met hun verhaal met de ouders aan de slag gaan, dat maakt sowieso een verschil voor hen.
Als coach is dit een individu terug in zijn of haar kracht zetten.

Waar heb jij als professional een hekel aan?

Ervaringsdeskundigen die onvoldoende opgeleid zijn. Ze bedoelen het goed maar maken soms meer brokken. En oneerlijke mensen, zij irriteren me mateloos.

Waar ben jij als professional niet goed in?

Loslaten. Ik zou met iedere persoon waarmee ik in gesprek ga willen afspreken dat ik om de zoveel tijd een update krijg over hoe het gaat. Ik zie de effecten van bemiddeling, gesprekken met kinderen en coaching wel op korte en middellange termijn, maar zelden verder. Ik zou graag verder kunnen kijken.